En ferie for to til Mallorca i maj med lejet bil og mange ture ud på øen.

onsdag den 22. maj 2013

21. maj 2013 - Regnvejrsdag

Der er sikkert mange mænd, der drømmer om at sove sammen med rejselederen. Så heldig er jeg! Da jeg blev vækket kl. 8:30 var dagens tur allerede planlagt i detaljer, med adresser til frk. Garmin. Det er nu ved at være tradition, at jeg skriver dagbog efter morgenmaden og Sonja laver noget andet. I dag blev det det lokale marked. "Rejselederen" havde planlagt en tur til et Outlet lidt nord for Palma, derefter  en vinsmagning og til sidst et museumsbesøg med udstilling af Miro. Der var nok at tage fat på og det truede med regn, så vi drog afsted mod nord. Outlet'en ligge lige ved motorvejen, så den er nem at finde, hvis man altså ikke tager en for tidlig afkørsel, - men så er man et fjols. Det ligner dem, vi har besøgt tidligere, men ikke så stort og så kun beklædning. Jeg fik skam et par meget pæne sko af mærket Lloyd Dakar og et par grå bomuldsbukser. I Corte Inglais ville jeg prøve en skinjakke, som Sonja mente bestemt ikke klædte mig. Da jeg stod ved spejlet med siden til, kunne selv jeg se, at hun havde ret. Den passede slet ikke til mine meget maskuline muskler omkring maven. Sonja var gået efter et par Nikesko, men selvom Nike havde en butik, så var det rette mærke der ikke. Nå, - det begyndte at dryppe, så vi skyndte os ud i bilen og fortsatte vor færd.
Mandellund
Det blev igennem utallige mandellunde, med stenmure langs vejen. På Mallorca stavler man sten. De første beboere på øerne, som samlet kaldes Balearene, blev kaldt stenkasterne, for det var deres forsvarsmetode. De to vigtigste vinbyer hedder Santa Maria og Benisalem. Den sidste er den største og bedste. Vi trillede igennem den og drejede af ud i mandellunden, hvor vi spiste vor medbragte Bucadillo (sandwich) inde i bilen. Det regnede stadig.
Efter frokosten kørte vi tilbage til den aller sydligste del af byen, hvor vinfirmaet Jose L. Ferrer ligger, hvis vine Laudrup Vine importerer. Fint sted. Man skal betale for at smage deres vine, lidt afhængig af kvaliteten, - mellem 2€ og 7€. Jeg bestilte tre røde og en Cava til Sonja. På grund af nogle misforståelser, blev det til fem.
Alfahannen i naturlige omgivelser og i smuk statur.
Rigeligt, skulle jeg mene. Så gik jeg i gang. Hold da op, der var et par gode imellem. Meget kraftige, lidt blomme-, svedskeagtig og meget blød. Det viste sig at være den lokale drue Montenegro(ja, det hedder den altså), der gør vinen så blød og lækker. Kunne minde om en Montalcino, bare kraftigere. Jeg konsulterede Laudrup Vine på nettet og måtte sande, at han bestemt også tjener et par håndører på en flaske vin, - næsten dobbelt op. Det betød, at jeg måtte have fire med hjem, fordelt på to slags. De to bedste og dyreste. Damen bag skranken refunderede så, hvad jeg havde betalt for smagningen. Hvis jeg skal dele en af vinene med nogen, skal de kunne bynavnet, hvor vinene er købt. Indrømmet, - Sonja var nødt til at køre fra stedet til Miro-museet i den vestligste del af Palma.
Museumsgæst efter en vinsmagning
Jeg havde ellers fået indtryk af, at der ikke var så meget at se på museet, men der tog jeg fejl. Der var mange dejlige malerier og skulpturer, og i et anex kunne man se hans værksteder. Rigtig godt!! Jeg havde egentlig taget løbegrejet med, men vinen sad stadig i kroppen, så vi kørte lige hjem til hotellet, hvor jeg lige fik en fortjent morfar på sengen, med lidt Spotify i ørerne.
Der var stadig koldt udenfor, men jeg skulle altså lige ned og prøve en af de lokale øl. Der var rigeligt med plads, så jeg holdt mig selv ved selskab indtil Sonja også kom og vi begyndte at lede efter et sted som serverer Paella. Lige på den anden side af havnen ligger en fiskerestaurant, så den blev det. Vi skulle selvfølgelig sidde indenfor, men der var en dejlig udsigt mod vest, hvor solen efterhånden gik med med den smukkeste solnedgang længe set. Hel rød himmel med silluetter af palmer og landende fly. Nu har jeg været sammen med Sonja i snart 30 år og først nu afslører hun en passion, som jeg ikke har set før.
Set fra restauranten. Find flyet!
Hun er flyspotter. Udstyret med den nyeste teknologi i sin smartphone, kan hun følge flyene mens de venter på at lande og hun kan fortælle flymærke og hvor de kommer fra. Ganske smart, faktisk.
Nå, - men så hjem på værelset og nyde en cognac til kaffen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar